I Månehuset er vores højeste prioritet at skabe en trivselsfyldt atmosfære, hvor børnene kan udvikle sig i trygge og forudsigelige rammer. Vi værdsætter betydningen af omsorg og nærvær som centrale elementer i denne proces. Vores tilgang bygger på teorien om at et positivt og nærværende miljø støtter børns trivsel og læring. Endvidere ønsker ve et hus med forudsigelighed og tydelige voksne der både kan og vil være tilstede i nuet, til gavn for fantasi og spontanitet. Hvor faglighed og nærvær hænger sammen, til gavn for børnenes trivsel, læring og mod.
Vi arbejder ud fra Gladsaxe Kommunes overordnede ramme, didaktisk Anvendt Pædagogik (DAP), en metode til observationer, dokumentation og planlægning af pædagogiske processer. Vores pædagogiske projektarbejde struktureres i projektgrupper med differentierede rammer, muligheder for fordybelse og fokus. Vi søger konstant at forstå og følge børnenes optagethed og spor i vores projekter, og dette reflekterer vores tilpasningsevne og lydhørhed over for børnenes behov og interesser.
I vores pædagogiske tilgang er vi bevidste om betydningen af at skynde os langsomt i forhold til børnenes udvikling. Vi anerkender og respekterer børnenes engagementer som retningsgivende for vores næste skridt, hvilket er i tråd med teorien om responsivitet i pædagogisk praksis (Bronfenbrenner).
Medarbejderne i Månehuset er aktive deltagere i børnenes liv og læring i dagtilbuddet. Denne interaktion styrker vores fælles opdagelsesrejse og udforskning af aktiviteter og læringsmuligheder. Vi lægger desuden stor vægt på at fremme børnenes selvhjulpenhed gennem deltagelse og aktivitet i hverdagens rutiner. Ved at give børnene mulighed for at være aktive i deres egen læring og udvikling, støtter vi deres selvstændighed og integration i det store fællesskab, som Månehuset repræsenterer.